Friday, July 2, 2010

Bingka Pisang @ Kuih Bakar @ Kuih Bengkang

Hye! Assalamualaikum. Hari ni aku masak kuih bingka. Ada orang panggil kuih bakar, ade jugak yang panggil kuih bengkang. Ni lah antara kuih pertama aku belajar masak mula2. Hehe.

Hari ni teringat ada pisang dalam fridge. Pastu dok belek2 blog Kak Hana, jumpa resepi Bingka Pisang ni. It's a good idea! So aku pun buat la kuih ni, tapi guna resepi aku. Hehe.

Ingredients:

2 bananas (mashed)
3 eggs
1/2 cup powdered sugar
1 tsp vanilla extract
1/2 cup coconut milk
2 tbsp margerine/butter
1/2 cup milk / evaporated milk
1 cup flour

1. Panaskan oven 180C atau 350F.
2. Masuk dalam blender sebua bahan kecuali tepung. Blend sampai sebati.
3. Masukkan kedalam pisang yang dah di mashed kan tadi. Masukkan tepung.
4. Gaul sampai sebati. Batter tu memang akan cair taw. So biar je. Tak perlu tambah tepung okay!
5. Masuk dalam loyang yang dah sapu butter. Then masuk oven for about 45 minutes. Cucuk la pakai garfu bila dah 45 minit tu. Kalau tak melekat lagi means dah masak la.

Tengok ni. Besar kan kuih aku kembang. Hahaha! Tekejut den. Tapi tak pe, bila korang dah keluarkan nanti dy akan memenyek semula seperti biasa.


Macam logo Dewa 19 plak.


Ni plak macam daun bendera Canada. Haha.

Senang kan buat dy? Ni la kuih paling senang. Try la nanti ea. Kalau tak de pisang, tak payah letak pun tak pe. Kalau ade pandan, boleh la letak air pandan yang dah blend. Aku tak pernah try lagi. Tapi kalau korg nak try apa salahnye kan.

Bon apetite!

AmeeraFatin =)

No comments: