Wednesday, July 14, 2010

Kek Pisang @ Banana Cake

Hyee!! Assalamualaikum.

Malam semalam tiba2 rasa nak makan sesuatu. Pastu malam hari tu aku ade salin resepi kek pisan ni from myresepi. Resepi Kak Yani. Tapi terlupa pulak nak copy time nak masuk oven. Haha. Hentam saja la labu. Sorry la, aku tak dapat nak link kan ke resepi Kak Yani sebab myresepi tak boleh bukak pulak. Kalau korang dapat bukak, go and search kek pisang.

Ingredients:

1/2 cups of margerine (Or 1 stick or 140g)
1/2 cup powdered sugar

2 white eggs

1 2/3 cups flour
1 tsp soda bicarbonate
1 tsp baking powder

2 bananas (mashed)
1 tsp vanilla esen

2 tbsp sour cream (Or 1 tbsp lemon juice+2 tbsp fresh cream)
2 egg yolks (Beat a bit)

1. Panaskan oven 180C or 350F.
2. Pukul margerine dan gula smpai kembang. Then masukkan telur putih then pukul smpai kembang. (Kembang tu macam bila dah berbuih2 or sebati.)
3. Masukkan semua benda lain dalam adunan. Gaul pakai sudu or pape jela. Jangan pukul kuat sebab kita tak nak form buih2 udara. Just kacau sampai sebati je.
4. Masuk over for about 30-40 minits sampai masak. Cucuk pakai garfu unutk nak uji dah masak ke belum. Kalau tak de benda melekat kat garfu tu, means dah masak la.

Lembut la kek ni. Aku rasa ni resepi kek pisang yang best la. Before ni aku pernah buat tapi tak selembut yang ni la. Esoknya aku makan pun still lembut lagi. I recommend this recipe to those who want to try.

Bon apetite!!

AmeeraFatin =)

No comments: