Saturday, July 24, 2010

Mee Rebus @ Mee Jawa


Hello~ Assalamualaikum.

Happynye! Cuba teke sebab ape? Sebab mee rebus jadik. Yey! Ni kali kedua buat. First time dulu ikot kat myresipi. Aku rasa aku guna resepi Kak Hana kot. And hari ni pun guna resepi Kak Hana. Thanks Kak Hana!! Tapi ada la modified sikit2. Hehe.

Ingredients:

2 Sweet Potatoes - Rebus sampai lembut then blend smpai lumat.
Any meat - Rebus dengan halia sikit and garam sampai lembut, simpan air rebusan
Shrimp - Rebus smpai masak, simpan air rebusan

*Lemongrass (Aku letak sendiri)
*4 gloves of garlic
*2 Shallots
-Grind semua bahan tanda *. Hiris serai halus2 before grind and pastikan sampai halus. Kalau tak de blender, try titik jela. Aku tak tau nnti mcm mane rasa dy. Sebab kalau grind, aku letak 1/2 sudu je.

2 tbsp chili paste
1 tbsp shrimp paste (Kak Hana guna udang geragau. Tapi aku tak de.)
1 tbsp ketchup (Kalau tak de boleh guna air asam jawa sikit)
Salt and sugar

1. Tumis sume bahan kedua iaitu serai, bawang putih and bawang merah.
2. Bila dah naik bau, masukkan chili paste. Tumis sampai garing.
3. Bila dah garing, masukkan shrimp paste, ketchup. Kacau2. Then masukkan air rebusan daging dgn halia dan daging dy skali, air rebusan udang tak termasuk udang dan mashed sweet potatoes.
4. Gaul2 sebati. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Mee rebus kene manis sedikit sebab mmg tu rasa dy. Pandai2 la adjust.
5. Bila dah mendidih, rasa sume dah cukup, boleh masukkan udang yang dah di rebus tadi. Then siap!
P/s: Kalau kuah tak pekat lagi, boleh tunggu kejap sampai pekat. Kalau pekat sgt pula, tambah sikit air.
6. Makan dengan mee kuning, telur rebus, dan limau kalau suka. Boleh hias dengan taugeh, bwang goreng atau apa2 yang anda suka.

Dah siap. Hehe. Banyak gak aku makan td. Sebab dah lama tak makan. Tapi mee rebus ni tak la sesedap mee rebus muar. Tu mmg terbaik la. Tapi boleh la sementara nak tggu balik rumah kan.

Sorry la mee rebus aku LAME sgt sbb tak de sayur sume. Sebab aku tak tau mane nak carik taugeh terdekat. So ade telur rebus jela disitu ye. Hehe. Okay, selamat mencuba! Bon apetite!

AmeeraFatin =)

4 comments:

Saya said...

nice, tengok cubaan masak aku plak haha...tiada unsur meniru jgan risau ;p

Ameera Fatin's Kitchen said...

thanks... hehe... aku dah tgk, rasa nak makan ayam plak malam2 ni... mcm mane ni?? tp tak nak tgk cite seram la yang pasti...hehe

Saya said...

masak la, ini ak rasa simple je bagi kau...haha xbole, citer seram ngan msakan tu combo, kena dua2

Ameera Fatin's Kitchen said...

haha... tu kalau yang ko masak... kalau aku masak sendiri tak de combo2 ni...