Thursday, May 20, 2010

Sambal Pecal @ Peanut Salad Dressing

Hye! Assalamualaikum. Makan apa hari ni? Hehe. Okay, hari ni aku masak simple gila. Sebab nak habiskan semua sayur dalam fridge tu. Sayur kan tak tahan lama kan. So aku tanya la ibu aku tadi apa lagi ek resipi sayur selain sayur goreng2. Then ibu aku cakap, buat la sambal pecal since kacang hancur aku ada lagi (dari yang apam balik tu. Hehe). And one more thing, before ni ada kawan suruh masukkan lagi resipi sayur banyak2. So ni salah satu la. Hee.

Ingredients:

A hand full of grind peanuts
1 - 1 1/2 tbsp of sugar
1 clove garlic
3 cili padi (bird's eye chili)
1/2 tbsp sweet soy sauce (Kicap manis. Kalau nak letak kicap masin, tak yah letak garam dah. Tapi kalau boleh kicap manis la ye)
Salt
Vegetables (Selalunya guna kangkong, timun, taugeh, etc. Tapi guna pape je pun boleh)

1. Celur sayur sampai masak. Jangan layu taw. Kalau timun tu tak payah celur. Letak garam sikit masa celur tu.
2. Tumbuk cili padi dan garlic sampai hancyr. Tak de lesung batu? Tak de masalah. Cincang je halus2. Hehe.
3. Campurkan bahan yang ditumbuk dalam kacang. Masukkan air panas suam sedikit. Jangan sampai berair sangat taw. Agak2 macam sambal sate tu je.
4. Masukkan gula dan garam. Lebihkan gula ya sebab sambal pecal ni memang manis. Garam tu agak2. Jangan terlebih. Aku letak secubit je.

Siap! Senang kan?

Cara makan dia, korang boleh campur semua sayur dengan sambal pecal atau colet2. Suka hati. And segenggam kacang ni dapat sikit je. Kalau nak buat banyak, gandakan la ye.


Ni la dia. Sayur tu aku celur banyak sangat. Tak habis pun semua. Tapi sambal pecal tu licin aku makan. Haha. Try la kalau rasa nak makan salad ke kan. Asyik makan dgn ranch je (Even though aku tau ranch tu memang sedap). Boleh la kalau nak tukar selera.

And lagi satu, boleh jugak kalau nak di jadikkan lauk masa makan tengahari or makan malam.

Okies, selamat mencuba ya. Bon Apetite!!

AF =)

No comments: