Monday, May 10, 2010

Kek Batik Malaysia @ Malaysia Batik Cake


Hye all. Assalamualaikum. What's up? How are you guys doing? Lapar tak sekarang ni? Hehe. Penatnya study math dari pagi sampai malam. Makan pun entah ape2 je. Tak bagus tak bagus.

Tiba2 maghrib tadi aku rasa nak makan sesuatu yang chocolaty. Then terus pergi dapur buka la Animal Crackers. Biskut kegemaran aku tu kat sini. Rasa and tekstur dia macam biskut Marie juga la. And then terus macam rasa nak buat kek batik. Haa... Aku tau ni favorite ramai orang ni kan? Senang je buat dia. Semua bahan2 senang nak dapat, dan tidak memakan masa yang lama. Okay, ni resipinya.

Ingredients:

1 1/2 stick butter/margerine (kalau pakai buttercup tu agak2 dalam 3/4-1 bar)
3/4 cup milo/sweet chocolate powder (Dalam 2 packet milo instant)
1/4 cup coco powder (Kalau tak ada, boleh ganti dengan lagi satu milo instant)
1 egg
1 can evaporated milk (Aku guna Carnation)
1-3/4 cup powdered sugar (Kalau tak suka manis boleh kurangkan jadi 3/4 cup)

Animal Crackers/Biskut Marie/Any crackers with the same texture (Better kalau guna perasa natural instead of coffee or chocolate. Tapi hari ni aku guna chocolate sebab yang natural dah habis di makan)

1. Panaskan periuk guna api sederhana. Masukkan semua bahan kecuali biskut kedalam periuk. Kacau supaya tidak berketul.
2. Bila dah memekat (dalam lebih kurang 15-20 minit), tutup api.
3. Hancurkan biskut kasar2 dan masukkan kedalam mixture tadi. Penuhkan mixture tu dengan biskut supaya padat.
4. Tuang ke dalam bekas/loyang/tupperware/mangkuk. Masuk dalam fridge for about 1 hour before makan.

Haa... Senang kan? Kalau macam dah tak sabar sangat nak makan, boleh la masuk freezer macam aku buat. Kejap je dah keras. Hehe. Boleh la hilang rindu dekat Malaysia. Tapi ada juga pelajar sini dah balik Malaysia for summer break. Ouh, besnya. Tak payah susah2 nak masak. Makan luar je pun okay. Murah dan sedap. Hehe. Best nye Malaysia. Macam2 ada. =)

Okay, selamat mencuba. Hantar la report bila dah try ye. Esok aku exam. Wish me luck!

AF =)


p/s: Ni baru lepas tuang dalam bekas. Belum keraskan lagi. Gambar di atas tu yang lepas punya.

No comments: