Wednesday, March 9, 2011

Sup Daging with Pasta

Hye! Salam.

Ouh lamanya tak update blog. Busy sikit la sekarang ni. Plus malas nak masukkan gambar masuk laptop. Hehe. Okay, resepi hari ni, sup daging dengan pasta ni, ibu pernah masak kat rumah dulu. Tapi ibu guna macaroni. Aku guna penne rigate sebab tu je yang aku ada. Korang boleh guna pape je okay, pasta yang fancy2 tu. Silakan.

Ingredients: 2/3 periuk sederhana sup kambing.

1 mangkuk pasta yg dah boiled sampai lembut.

3cm halia - hiris halus
4 ulas garlic - cincang
1 bawang putih (shallot) - hiris halus
*Aku guna bawang merah besar tu dalam 1/5 mcm tu.
1 sup bunjut (ke bunjut sup ek?)
2 biji kentang - potong cube besar
Salt and pepper

1 mangkuk kecil daging yang dihiris halus (Boleh jugak kalau nak lebih, ikut kesesuaian)
3cm halia - hiris halus

1. Rebus 3cm halia yg dah hiris halus dan daging sampai daging empuk.
2. Bila dah empuk atau hampir empuk, masukkan garam dan black pepper secukup rasa. Masukkan sup bunjut dan kentang.
3. Dalam pan lain, tumis bawang putih, bawang merah dan halia dalam minyak panas sampai naik bau. Lepas tu tuang semua sekali dalam periuk sup daging tu.
4. Bila kentang dan daging dah masak, tutup api. Boleh makan dengan pasta yang dah lembut tu.

Aku pun tak tau kenapa daging tu tak macam color gelap. Tapi dah empuk. Maybe jenis daging agaknya. Lepas tu aku makan dengan sambal kicap kegemaran!! Okay ni resepi sambal kicap simple.

Ingredients:

Bawang merah - potong cube2 kecil
Cili padi - hiris halus2
Garlic sikit - cincang
Kicap manis
Kicap masin
Sedikit air panas

1. Campurkan semua bahan mengikut kuantiti yang anda inginkan. Kicap masin and kicap manis tu, boleh juga kalau nak ganti dengan kicap lemak manis atau kicap2 kegemaran anda.
2. Masukkan sedikit air panas supaya tak pekat sangat.

Sambal kicap yang aku buat ni pedas terangkat beb! Sikit camni je aku dah panas dah makan. Padahal tengah sejuk. And kalau ada lebih, korang boleh simpan dalam fridge, tapi tak tahan lama taw. Few days je. Ingat esok nak buat keledek goreng makan dengan sambal kicap ni. Uish. Air liur tengah hampir nak meleleh. Hehe. Selekeh kan? Gurau je. Tapi kan, biasanya kat rumah aku tumbuk cili padi ni untuk buat sambal kicap yang makan dengan goreng pisang and keledek goreng. Tapi kat sini aku tak de lesung batu, so potong2 pun okay. And aku letak bawang putih skali kalau sambal goreng pisang tu. And ade gula jugak. Lain sikit la senang cite. Korang boleh la kalau nak experiment2 ke. Okay!

Ni kek pisang yang aku buat weekend hari tu. Sorry sebab mcm kembang sangat sebab bekas kek aku tu aluminium yang tak keras taw, so kek ni tolak dy masa tengah mengembang. Tapi comelllllll sangat taw. Haha. Aku guna resepi ni.




Okay aku nak bgtau. Kalau korang tengok kat top part of this blog, korang akan nampak tab My Music. Tu page baru aku untuk blog ni. Aku suka dengar to music. So aku rasa mcm nak share la music2 kegemaran aku dengan korang. Mane tau kita ade kegemaran yang sama ke kan, boleh share2. Ini cliche but who cares. Sharing is caring. Hehe.

Okay la, nak proceed dengan homework2 yang tak berapa nak bertimbun sangat tapi banyak dan mampu memecahkan otak. Bubbyes!

AmeeraFatin=)

No comments: