Thursday, March 17, 2011

Bun Tuna, Bun Chocolate, Bun Kismis

Assalamualaikum!!

Hye semua. Lamanya tak update rasa. Busy sikit la sekarang ni. Tapi pape pun, aku still ada masak2. Sebab selain shopping, aku rasa masak2 pun salah satu cara nak kurangkan stress. Tapi, masak tu kene la jadik. Sebab kalau tak jadik kang makin stress. Sape nak makan? Hehe.

Okay, tak ingat la hari ape, somewhere around this week, tiba2 aku rasa nak makan bun, and kalau boleh nak makan bun tuna. Aku teringat pau kat Muar tu ha. Tepi jalan tu, ramai org jual pau panas2. Perghhh.... Sedap kot. Tapi mmg la, Muar is one of the places yang food dy superb.

So aku pun buat la bun. Masa tunggu roti naik tu, aku masak filling tuna, guna resepi tuna spread ni. Korang kalau ada tuna ayam brand yang dah siap ade perasa tu ke, boleh je guna, lagi laju. Lepas tu yang lain2 tu aku pandai2 je.

Resepi diambil dari MyResipi, resepi Kak Fida. Kak Fida ni memang terer la masak2 ni. Rasanya dulu aku pernah refer resepi roti jugak kat dy, before aku ada blog. So aku separuhkan bahan2 dan ada tukar sikit2 macam biasa.

Ingredients:

2 1/2 cup tepung roti
1/4 cup gula halus
1/2 tsp salt
2 1/2 tsp yeast
1 biji telur
1 1/2 cup air
1 tbsp margerine

Tuna spread
Chocolate chips/chocolate bar
Kismis(raisin) rendam dalam warm water for 10 minutes

1. Campurkan semua bahan roti. Uli sampai tak melekat kat tangan. Tambah air jika kurang, tambah tepung sikit demi sedikit jika melekit sangat. Uli for about 20 minutes. Kalau ade breadmaker atau food processor, boleh guna. Bujang trang tang tang, uli je la ye.
2. Simpan doh dalam bekas uli yang ditutup dengan tuala lembap untu 30-45 minutes, atau sampai doh kembang 2 kali ganda. Kalau tak kembang tu, maybe ade problem dengan yeast.
3. Panaskan oven 350F atau 180C.
4. Tepungkan tangan, bahagikan doh kepada beberapa ketul size kegemaran anda. Aku dapat dalam 10 ketul kecil.
5. Boleh la masukkan inti kegemaran anda. Kalau nak buat bun kismis, tekan2 kismis kat dalam doh tu, pastu bulat2 kan.

6. Masukkan dalam oven untuk 15 minutes. Lepas tu keluarkan roti, sapu margerine/butter on the top, masukkan balik dalam 3-5 minutes atau sampai roti jadi color perang.


Oopss! Roti kembang sangat sampai terkeluar filling dy.

Roti kismis. Kat tengah2 tu aku letak chocolate.

Filling tuna.

Chocolate!

Roti ni memang sangat lembut. Aku suka sangat2! Tapi kalau korang buat esok, dy tak lembut sgt dah la. Tapi aku boleh buat 3 hari. Tak lembut sgt, tapi still sedap. Aku cadangkan kalau korang nak buat untuk minum petang ke, makan ramai2 dengan member, sangat sesuai. Maveles!

Okie, selamat mencuba ye!

AmeeraFatin=)

No comments: