Thursday, March 17, 2011

Baked Potato

Hye! Salam all.

Okay ni mmg dah lama nak try tapi tak try2. Pastu hari tu masa tanya cadangan from member2 aku mcm mane lagi aku nak masak potato selain bnd2 yang aku selalu buat, Nik cadangkan buat baked potato and makan dgn tuna. Fuh! Memang sedap. Lepas tu Hadith cadangkan makan dengan baked beans. Memang nampak sangat sedap. Tapi aku tak de baked beans.=( Mungkin lain kali aku carik okie!

So aku pun mencari resepi baked potato yang macam senang dan sedap, and jumpa resepi ni from food network. Banyak sangat wording dy. So bia aku simplekan penerangan ye. Hopefully lebih simple la.

Ingredients:

Potato
Minyak masak
Salt

1. Panaskan oven 180C atau 350F.
2. Cuci kentang bersih2, kalau boleh pakai berus besi tu. Hehe. Kemudian lap pakai tuala bersih.
3. Cucuk kentang pakai garfu. Cucuk keliling kentang dalam 4 atau 5 kali.
4. Masukkan kentang dalam mangkuk. Masukkan minyak. Jangan terlalu banyak, cukup2 je untuk salut kentang2 tu sume. Kemudian masukkan garam, cukup2 untuk salut kentang semuanya.
5. Letak kentang atas besi oven, level besi oven tu kat tengah2 oven. Lagi satu besi oven letak 1 level kat bawah. Alas dengan aluminium foil atau loyang korang bake kek tu supaya air kentang tak menitik keatas coil panas.. Biarkan selama 1 jam hingga 1 jam 15 minutes.
6. Kentang tu dah masak bila kulit dy crispy, dan isi dy lembut. Keluarkan kentang from oven.
7. Cara nak potong 2: Cucuk kentang tu 1 line dengan garfu. Kemudian picit kedua2 hujung kentang supaya dy terbukak kat tengah2 tu.


Yes itulah. Nampak menyelerakn ke tak? Kulit dy tu mcm crispy and sedap di makan. Tapi aku tak tau la elok ke tak kalau makan. Aku makan sikit2 la. Hehe. Korang boleh bake malam, and buat esok juga. Tiada masalah. Masa tu tuna aku dah habis, aku makan dengan sos pedas Sriracha je. Ouh, ni la sos kegemaran aku. Aku makan semua bnd dengan sos ni. Latest, aku makan macaroni and cheese yang fira bg dengan sos Sriracha. Boleh tak? Boleh je, sapa kata tak boleh. Hehe.

Ouh, I'm so inlove with this sauce. Tengok la, tutup dah la color hijau, pastu soso color merah, so adorable. Hahaha. Mengarut je aku ni kan. Tak kesah la, tapi memang aku suka la. Hope ada jual kat Malaysia, tak yah susah payah nak seludup.

Selain itu, aku juga masak spaghetti sos. Makan dengan penne rigate.


Aku rasa aku suka makan penne rigate more than spaghetti biasa la sebab dy lagi tebal dan mcm kenyal2 kot. Tak tau la, for now, aku akan guna ni slalu kot.

Okie, itu sahaja. Selamat mencuba and eat healthy! Ouh aku pun tak eat healthy sgt. Gemuk dah!

AmeeraFatin=)

2 comments:

Anonymous said...

sos tutup hijau tu halal tak?

Ameera Fatin's Kitchen said...

Tak sure la. Tapi ingredients dia yang halal. Sebab kat US tak de halal cert, so kita just tgk ingredients jela. Yakin.