Sunday, February 27, 2011

Fishcake

Hye! Salam.

Oops. Ada org ckp tak boleh ckp salam je. I don't know. What is wrong with that. It means peace. Tak pela. I stick to what i learned. Anyways. Hari ni masak fishcake! Ari tu aku beli roti burger. Pastu tak tau nak makan dgn ape. Semalam makan dgn peanut butter. Entah pape je kan. Haha. So malam semalam cari la resepi yang macam lain dari yang lain sikit. And pakai ikan. Sebab aku memang malas nak defrost daging or ayam. Even aku boleh je keluarkan dari freezer malam tu. Haha. Tak kesah la. Okay, so aku buat la fishcake ni. It came out okay. Okay jela sbb bila makan dg roti and salad and mayonnaise and ketchup, tak rasa sgt pun. Sebab it meant to be eaten just like that. Lepas tu korang kene pastikan dy betul2 masak la sebab ada orang macam tak ley bau ikan kan. Aku tak kesah. Masuk je. Except ayam and daging, aku boleh bau sikit kalau dah lama. And resepi ni saya dapat from website Jamie Oliver. Saya guna ikan tuna. Resepi ni saya mcm kurang recommend la.

Ingredients:

1 ketul ikan tuna, skinless, boneless. Size macam calculator Texas Instrument la lebih kurang. Kalau tak tau calculator tu, lebih kurang macam... Hmm... 3inchx3inch.

2 biji kentang, kupas dan potong dadu sama size
1 telur
1 sudu tepung
Garam,pepper
Olive oil
Parsley (Saya guna parsley flakes)
Tepung untuk tabur

1. Rebus kentang dalam air yang mendidih. Masukkan garam sikit dalam air tu.
2. Salut ikan dgn olive oil+garam+pepper. Kalau resepi Jamie Oliver, di kukus atas kentang tu. Tapi aku takde, aku masuk je dalam kentang yg tengah direbus tu. Masukkan ikan masa kentang dah separuh masak. Rebus sampai ikan masak and kentang lembut.
3. Toskan air, siat2 ikan jadik kecil, dan lenyek dgn kentang tu. Bagi sejuk sikit sebentar. (Saya letak dalam fridge je. Hehe. Tapi kalau takut fridge rosak, tunggu lah kejap okay.)
4. Masukkan sikit olive oil, pepper dan garam secukup rasa. Masukkan juga parsley, telur dan sesudu tepung. Gaul sampai rata.
5. Tabur tepung atas pinggan dan tangan. Ambil seketul bahan2 tadi, bulatkan dan leperkan atas tapak tgn. Letak tepung sikit biar tak melekat.
6. Buat smpai habis semuanye. Pastu boleh simpan dalam fridge sejam before goreng.
7. Kalau nak simpan lama, lapis setiap fishcake dgn clingfilm. Then masuk fridge.
8. Bila nak masak, letak sikit minyak atas pan, masak sampai garing atau warna keperangan.




Yes I know. Fishcake aku kurang masak. Korang kene masak lebih sikit dari saya punya tu taw. Tapi sedap gak makan dgn burger. I am a bread lover, just so you know.

Ouh gambar atas sekali tu ade buku from Jorge Luis Borges. My reading assignment for last week and this week. Sigh. Tak tau la kenapa kene amek subject ni. I thought majoring in engineering does not require any of english subjects. Malangnya tidak ye. And it always ruin my sweet weekend. =(

Tak kesah la. Saya try untuk faham ini buku. Macam buku yang lepas, "Thus Spoke Zarathustra", bila dah faham baru aku rasa mcm ada yang betul gak apa dy ckp. And I was thinking to finish the other 2 parts yang cikgu tak suruh baca.We'll see how it goes.

Okay la. Nak proceed dengan kehidupan. Selamat mencuba ye!

AmeeraFatin=)

No comments: