Thursday, February 10, 2011

Fish Pie

Hye! Salam semua.

Lamanya tak update blog. Adalah dalam 13 tahun setengah. Hehe. Buat lawak je. Eyh2, aku baru letak visitor count kat sebelah tu. Rasa macam tipu je figure dy. And also follower pun tak de la sebanyak tu. Tipu belaka. Anyways, hari tu aku masak fish pie. Resepi Jamie Oliver. And jadik! Yey! Sedap la. And healthy kalau korang tak letak cheese banyak2. Aku letak sikit je sbb aku tak suka rasa cheese yang aku beli tu. Salah beli la. Tak kesah la, tapi aku rasa macam better je kalaiu tak letak cheese. Up to you guys okay!

Ingredients: (2 people)

2 potatoes (Peel and cut into 4cm cube)
Black pepper and salt
Olive oil
2 carrot
Celery
1 Cili besar (I used cili padi instead)
Fresh parsley
2 fish fillet (I used tilapia)
6-10 prawns
Lemon (I didn't use lemon)
1 hand-full of Cheddar cheese

1. Panaskan oven 350F atau 180C.
2. Rebus potato dalam air and letak garam sikit dalam air rebusan.
3. Sementara waktu, hiris carrot, cili and celery halus2. Kalau tak de grater, pakai pisau je.
4. Potong ikan and udang kecik2. Suka hati anda nak size macam mana. Jangan kecil sangat, takut tak rasa. Dalam 2cm thickness.
5. Masukkan semua bahan dalam bekas yang boleh masuk oven. Gaul rata. Masukkan lemon zest, jus lemon sikit, garam, pepper, cheese dan olive oil secukup rasa. Boleh la kalau nak masukkan sayur yang lain2 juga. Then gaul rata.
6. By the time, kentang mesti dah masak. Korang cucuk2 la tgk dah masak belum. Bila dah, toskan airnya. Masukkan dalam mangkuk lain.
7. Lenyek kentang guna pelenyek atau guna garfu je (ssh sikit la). Masukkan garam, pepper and olive oil secukup rasa.
8. Then, lapis semua bahan yang dah masuk bekas tadi dengan mashed potato. Jangan gaul, just lapis kat bahagian atas dy je.
9. Masuk oven for about 40-50 minutes. Sampai top dy mcm dah color coklat.

Okay siap. Leceh sikit la masak bnda ni. Banyak sgt benda kene buat. Tapi worth it la sebab sedap dan healthy. And also kenyang. Hehe.


Okay tu lah dy. Makan dengan ketchup sedap. Korang boleh tambah pape sayur kegemaran korg. Tapi aku tak sure la kangkong okay ke tak. Hehe.

Okay selamat mencuba and have a nice day!

AmeeraFatin=)

No comments: