Friday, February 11, 2011

Brownies (The Best So Far, For Me)


Hye, salam!

Okay, kalau korang nak tau aku suka brownies. Selalu sangat dah experiment dengan resepi2 brownies ni. Semua resepi cakap sedap, tapi bila buat, tak berapa nak kene dengan citarasa aku. Aku suka fudgy brownies yang kat atas dy tu mcm keras. Perghkhh... Tiba2 rasa terliur pulak kan. Tak pe. Nanti sure buat lagi. Resepi ni memang the best so far. Aku macam menikmati brownies macam ape entah. Memang sedap seyh! Haha. Excited plak. Once again, resepi ni from website Jamie Oliver:Blooming Brilliant Brownies. Resepi dy untuk brownies yang besar, aku just halves kan je sebab kalau aku buat brownies besar, badan dan muka saya pun mungkin bertukar menjadi brownies. Sekarang ni mcm dah ala-ala brownies gak la. Heh. And one more thing, aku guna American measurement, Jamie Oliver guna weight. So korang kalau nak guna weight, boleh refer to his website sebab aku tiru sebijik, just separuhkan je. Ouh and aku tak letak baking powder.

Ingredient:

5/8 cup butter
3 oz chocolate (Macam 12 petak Cadbury bar size besar) - Hiris halus2.
1/3 cup coco powder (I used Hershey's Dark Chocolate, Dutch-processed)
1/3 cup multi purpose flour
1 1/2 cup powdered sugar
2 eggs

1. Panaskan oven 350F atau 180C.
2. Masukkan chocolate bar and butter dalam microwavable bowl. Masuk microwave for 10 seconds. Then gaul2 sampai semua chocolate cair. Atau boleh guna double boiler.
3. Masukkan semua bahan yang lain kecuali telur dalam mangkuk chocolate cair tadi.
4. Pukul telur dalam mangkuk yang lain, the masukkan dalam mixture.
5. Gaul mixture sampai sebati. Jangan ganas sangat, kita tak nak banyak sangat udara masuk dalam mixture.
6. Masukkan dalam baking pan yang dah di sapu butter atau minyak.
7. Masuk oven 25-30 minutes. Jangan sampai terlebih masak. Itu penting.

Siap!


Pergh, aku rasa nak buat lagi la esok. Dah la sedap, senang pulak tu. Semua orang mesti try! Haha. And macam biasa lah. Color chocolate kita memang gelap semacam sebab guna dark chocolate. Tapi rasa tak pahit taw. Jangan lupa nasihat aku and sume orang, guna yang Dutch-processed.

Okay, selamat mencuba ye!

AmeeraFatin=)

No comments: