Monday, April 4, 2011

My Favorite Food

Hye! Salam.

Okay ni resepi bukan aku buat, tapi Abg Mat gebu yang buat. Ni resepi dy. Tadi dok tgk kat news feed, Abg Mat Gebu tulis Lontong Sarapan Orang Johor. So true. Masa kecik2 teringat lagi masa tu aku tinggal kat Permas, Pontian, which is kat johor la kan. Pagi2 mesti sarapan lontong, atau roti cana atau nasi lemak atau bihun goreng. Paling feveret skali roti canai la, aku panggil roti prata. Pastu besar sikit, aku suka sume skali. Sume feveret.

Pastu bila dah besar lagi sikit, pindah Muar, ada mcm2 lagi makanan yang org Muar makan pagi2. Contohnya mee bandung muar, mee rebus, sate, sup kambing (aku pernah ada kawan dulu, dy terkejut bila aku cakap aku breakfast sup kambing. Haha). Haa... Sedap kan? Pastu sarapan around pukul 9am. Pastu lunch pukul 12pm. Beza 3 jam je dah makan benda berat. And lauk kegemaran aku ialah tak lain dan tak bukan, asam pedas especially asam pedas Johor and Melaka. Memang terangkat beb.

Pastu petang sikit, sikit je taw, around pukul 3 or 4 cmtu, dah tak leh duduk diam. Dok sebok nak ngunyah lagi. And aku paling suka minum petang pisang goreng and sambal kicap. Tu memang terbaik la. Selain tu, banyak lg yang terbaik contohnya keropok lekor dah kuih2 lain. Tapi keropok lekor, aku paling suka yang aku beli kat Mersing. Dulu aku study kat MRSM Mersing masa lower form taw, mmg every petang aku akan beli kopok lekor kat cafe punya. Sedap weyh.

Pastu malam sikit, around kol 8, dinner la plak. Untuk dinner, mcm tak de specific makanan. Macam biasa jela. Tapi yang menariknya zaman sekarang ni, malam2 orang makan roti prata and nasik lemak! Kat muar ni ade kedai yang bukak malam, jual nasik lemak and roti canai. Sedap gak la. Aku penah makan ngn family skali. Pastu kang malam sikit, rasa nak ngunyah lagi, goreng la pisang ke, kopok ikan ke, pape la yang senang di masak.

Ouh bestnye duduk kat Malaysia ni, penuh dengan makanan. Hari tu room mate aku tanya, kat Malaysia mcm mana kita celebrate festivals or pape kalau kita tak minum alcohol? Then aku jawab la, we eat! And dy macam terkejut and keliru sebab pada dy and mungkin semua yang lain, minum tu mcm satu tradition untuk celebration. Tapi kita Malaysian tak minum, kita makan, which is better kot. And I am so proud of that.

Aku dah ade list food nak makan bila balik nanti, tak sabar nak balik!

AmeeraFatin=)

No comments: