Saturday, April 2, 2011

Baked Pasta with Tomatoes and Mozzarella (pasta al forno con pomodori e mozzarella)

Hye! Salam. Apa khabar?

Kat sini kan, orang suka tanya, mcm mane kamu greet orang in Malay. Aku seriously tak tau nak jawab ape, sbb kita greet cam biasa je la kan, hye! hello! So paling sesuai sekali ialah apa khabar la kan. Semalam aku pegi Devon's gas production reservoir kat Oklahoma, field trip kat sana. Pastu jumpa la sorang drilling engineer ni, dy tau aku from Malaysia and dy penah keje kat Indonesia. Then dy terus greet aku, "Pagi. Apa khabar?" Hehe. Okay ni saja je selingan sebab aku tiba2 teringat pasal "apa khabar".

Okay, berbalik kepada resepi yang mempunyai nama complicated ini. Ni resepi from Jamie Oliver's website, resepi Italy. Nama dy mmg panjang. Tapi buat dy tak la complicated mane pun. As long as korang ada bahan, senang je nak buat dy. And macam biasa, Jamie Oliver ni tak numbered steps dy. So aku tolong number kan la ye. And aku ada tukar sikit2 mcm biasa.

Ingredients:

6 biji tomato
1/2 White onion - chopped
2 garlic - chopped
1 handful of basil
Red chili flakes
Extra Virgin olive oil (EVOO)
Pepper and salt

1 big bowl of boiled Pasta (boleh guna shape pape je. Aku guna shell pasta)

1 packet of grated Mozzarella Cheese
1 packet of grated Parmesan

1. Panaskan oven 400F @ 200C.
2. Didihkan salted water dalam periuk sederhana. Sediakan se mangkuk besar air sejuk/air paip.
3. Bila air dalam periuk dah mendidih, rendah tomato untuk 10 saat, kemudian angkat dah masukkan terus kedalam air sejuk. Masa ni kulit tomato akan senang nak tanggal. Tanggalkan sume kulit tomato. Buang biji tomato dan cincang kasar tomato.
4. Dalam pan, panaskan minyak, tumis white onion dan garlic sampai naik bau. Kemudian masukkan tomato yang dah cincang kasar tadi. Masukkan sikit air. Kacau sampai mendidih dalam 15-20 minits.
5. Bila dah mendidih, masukkan semua bahan dalam blender. Masukkan juga garam & pepper secukup rasa, chili flakes dan basil leaves. Blend sampai sume hancur. Ni nama dy tomato sauce.

6. Tuang separuh dari tomato sauce tu kedalam pasta yang dah lembut. Gaul sebati.
7. Sapu pan yang sesuai untuk masuk oven dengan olive oil.
8.
1st layer: Campuran pasta and tomato sauce.
2nd layer: Tomato sauce.
3rd layer: grated parmesan.
4th layer: Mozzarella
9. Ulang layers sampai habis semua. Layer atas skali must be cheese yang banyak.




10. Masuk oven for 15 minutes atau until cheese jadik golden and crisp ans bubbling.

Okay dah siap! Ni lah hasilnye.




Nampak sedap tak? Senang je sebenarnye nak buat dy. Try la okie!

Banyaknye gmbr dalam post ni. Tapi aku nak masukkan one last picture. Gambar semalam masa aku pergi Oklahoma for the field trip tu. Hehe.

Topi tu kitorg mintak tp org Devon tak bagi. Deorg bagi kitorg keep the safety glasses je. And few other merchandise.

Okay la, selamat mencuba ye.

AmeeraFatin=)

2 comments:

Lina Lokman said...

fatin why eh most of ur recipe buang kulit tomato? kulit dia tak healthy ke? or just nak dptkan texture yg nice? just asking :)

Ameera Fatin's Kitchen said...

Aku rasa sebab nak dpt texture yang halus kot sbb kulit kan mcm ssh nak blend... aku ikut resepi je... hahaha... but good question though...