Thursday, January 20, 2011

Coffee Flavored Cake w/ Chocolate Glaze


Hye! Salam.

Kelmarin aku rasa nak makan kek sangat tapi bukan coklat kek la sebab macam asyik makan coklat je rasa. Nak try something different. So teringat kat rumah ada nescafe taw. So buat la kek perasa coffee.

1st aku searched coffee cake. Then keluar la resepi. Then masa aku tengah beat telur margerine and gula, baru aku perasan yang dalam resepi tu tak de guna coffee langsung. How come meh? Then aku google la ape dy coffee cake ni. Laa... Baru tau. Rupanya dy adalah kek kosong yang orang makan sambil minum air coffee.

Then aku terus carik resepi yang guna butter and gula and telur sama kuantiti macam yang aku dah guna tu. Seb bek jumpa. And the resepi was good. Boleh dapat kat blog One Perfect Bite. Kek sedap, lembut. Aku guna chocolate glaze instead of coffee frosting sebab aku rasa kalau double coffee macam too strong pulak rasa dy.

Ingredients:

CAKE

1/2 cup milk
1/3 cup nescafe
2 cups all-purpose flour
2 tsp baking powder
1/4 teaspoon salt
1 cup butter
1 tsp vanilla extract
1 cup granulated sugar (Instead of 1 1/2 cups)
3 large eggs (instead of 4)

1. Panaskan oven 350F atau 180C
2. Pukul butter dengan gula smpai sebati. Selepas itu, masukkan telur sebijik. Pukul kejap. Masuk lagi sebijik. Pukul lagi kejap, dan masukkan yang last. Pukul lagi smpai sebati. Masukkan vanilla extract. Pukul sikit.
3. Dalam periuk kecil, masukkan susu dan nescafe. Hidupkan api medium, kacau sampai sebati. Tutup api.
4. Dalam mangkuk yang lain, campurkan tepung, garam, dan baking powder. Gaul2 rata.
5. Masukkan tepung sikit2 kedalam adunan kek tadi. Selang selikan dengan mixture nescafe susu tadi tu. Gaul sebati setiap kali anda masukkan mixture tepung dan mixture nescafe tu.
6. Masukkan adunan kek tu dalam pan kek yang dah di salut dengan butter dan sedikit tepung. Masukkan dalam oven for abou 45-55 minit.

CHOCOLATE GLAZE

1 tbsp butter
2 Oz chocolate bar
2 tbsp milk
3 tbsp powdered sugar

1. Hiris coklat bar halus2. Masuk dalam mangkuk yang microwavable. Masukkan butter, gula dan susu sekali.
2. Masuk microwave for 10-15 seconds.
3. Keluarkan mangkuk. Kacau mixture sampai semua chocolate larut.
Kalau ade double boiler, boleh guna double boiler.

Bila chocolate glaze dah siap, tuang je atas kek yang tengah panas lagi. Tapi keluarkan la dulu kek tu from pan dy tu. Kalau tak sabar nak tunggu glaze tu keras, boleh je makan terus. Hehe. Kalau sabar, tunggu la sejam ke.

Siap!



Itu lah dy. Ouh2, esok aku dah start Spring sem aku. Malas gak nak pegi class. Tapi 1st class mesti introduction je. And kejap2 je. Hopefully tak banyak buku yang kene beli.

Okies, selamat mencuba!

AmeeraFatin=)

No comments: