Saturday, December 18, 2010

Moist Chocolate Marble Cake with Cream Cheese

Salam,

Uish, panjang nama. Tapi tu la nak muatkan semua bahan yang aku letak dalam moict chocolate cake ni. Resepi adalah dari Hidaya Sulaiman, my dear friend since kat Jasin. Roomate aku for 2 years. Thanks Dayah!! Tapi, like always, i reduced the sugar sebab aku tak suka manis.

Ingredients: (1 loyang cake besar yang standard size tu. Tak tau la bape diameter.)

2 cups of flour
1 cup of coco powder (But i used 1/2 cup sebab aku guna dark chocolate. Do't want it to turn out to be black.)
2 cups of sugar (I used 1 1/2. According to dayah, guna 2 rasa dy sedap. So aku rasa better guna 2)
1 cup milk
1 cup coffee (air coffee taw. Korang buat air coffee cam biasa.)
1/2 cup oil (Vege oil)
2 eggs
2 tsp soda bicarbonate
1 1/2 tsp baking powder (Unfortunately, aku tertukar measurement soda bicarbonate dgn baking powder. But it still turned out well)
1 tsp esen vanilla

3 ounce cream cheese (atau lebih, terpulang)
1 cup whipped cream
1 tbsp gula

1. Panaskan oven dengan temperature 150C atau 325F.
2. Pecahkan telur dalam mangkuk kecil. Masukkan gula. Kacau sampai sebati. Atau boleh guna mixer atau blender. Aku pakai pengacau je.
3. Masukkan je sume bnda dalam bowl besar dan kacau sampai sebati. Ni cara orang bujang taw, atau cara aku sorang, tak tau la.Tapi aku tak de mixer, aku gaul je pakai pengacau nak buat cake tu.
4. Tuang dalam loyang yang dah sapu dgn minyak.
5. Untuk cream cheese, gaul semua sekali sampai lembut.
P/s: Ni optional je kalau korang ade creamcheese ke. Kalau tak, tak perlu.
6. Ambil sesudu demi sesudu, letakkan diatas mixture kek coklat td. Then pakai pisau, atau lidi, atau pape je yang mcm halus, tarik slow2 cream cheese tu. Bagi jadik corak marble kek atau corak pape jela yang korang suka, ikut creativity.
7. Masuk oven for about 30 minutes.



And korang, aku memang rekemen gila la resepi ni. Sangat moist dan lembut. Boleh tahan dalam 3 hari gak. Sebenarnye 4 hari. Tapi aku takut kang korang punya hari ketiga dah tak lembut kang, abes aku kene. Haha.

Okay, nak post resepi lain plak.

Selamat mencuba!

AmeeraFatin=)

No comments: