Sunday, October 24, 2010

Sup Ikan Oats


Hye! Salam semua.

Okay, ni resepi simple je and sedaaappp and also healthy. Di recommend oleh member. Thank you! =)

Korg boleh sustitute ikan ni with ayam jugak taw, terpulang kepada anda atau bahan2 yang available kat dapur korg yang berasap2 tu.

Ingredients:

Ayam (Potong kecik2 semangkuk kecil)/ ikan (2 ketul)
1 bawang merah (chopped)
4 ulas bawang putih (chopped)
1 inci halia (hiris)
Black/white pepper
Garam, gula, perasa
Sayur kegemaran anda yang sesuai (Kentang,carrot,etc)
Oats (Aku guna instant)

1. Tumis bawang putih, bawang merah dan halia smpai naik bau.
2. Masukkan air, ikan/ayam. Tunggu sampai ikan/ayam hampir masak, masukkan sayur2. Sayur keras boleh masuk awal, agak2 la ye.
3. Bila dah nak masak, perasakan. Masukkan pepper sesedap rasa.
4. Tuang sup dalam mangkuk, letakkan oats mengikut kegemaran anda. Kalau suka pekat2, letak bnyak. Kalau suka cair2, letak sikit. Kalau guna old fashion oats, boleh masuk sekali dalam periuk. Aku guna yang instant, mudah kembang punya.

Siap!!

Sedap ni kalau makan panas2, then kene pula masa tengah sejuk kan. Memang terus panas satu badan. Lagi2 masa tu aku letak bnyak gak pepper. Uish, hawt hawt. Hehe.

Okay ni benda2 lain yang menarik aku masak last week.


Ni mee goreng penang. Haa... Boleh tak macam tu? Haha. Aku goreng mee ni guna cara kuey teow penang ari tu. Tapi oleh sebab kuey teow aku nak habis sudah, aku substitute guna mee jela. Not bad. Ala2 mee goreng mamak pun ade gak, or mee goreng mamak basah.

Ni bukan roti pita yang kita selalu makan tu taw. Ni roti pita lain. Aku dapat resepi from Jamie Oliver's website. Hurmmm.... No comment, and tak recommend. But curry kat sebelah tu aku recommend. Hehe.

Basically tu jela. Yang lain sume benda2 yang common, orang bujang biasa la kan. Masak tuk diri sendiri je. So asalkan perut kenyang sudah.

Ouh2, siang tadi ade Homecoming Parade. Tak macam last year, this year punya pendek je parade dy. Dah la weather td nice, rugi je.


Ni gambar dengan salah satu kereta berhias Greek house.

Okies, time to sleep. Mengantuknye. Goodnight!!

AmeeraFatin=)

No comments: