Monday, September 20, 2010

Bihun Goreng Simple @ Fried Rice Stick

Salam semua! Hye!

Okay ni resepi simple je. Aku masak mcm less than 5 minutes je. And masa aku masak ni aku lupa nak keluarkan ayam, so aku letak ikan bilis je. Then aku tak letak pape sayur sebab malas nak potong sayur. Hehe. Memang resepi simple gila la.

Ingredients:

1 bowl of boiled rice stick (bihun yang dah di boil atau yang dah lembut)
1 shallot (chopped) (bawang merah)
1 clove garlic (chopped) (bawang putih)
1 tbsp chili paste
Sweetened soy sauce (kicap manis)
Salted soy sauce (kicap masin)
Dark soy sauce (kicap pekat) *optional
Oyster sauce (sos tiram)
Ketchup (sos tomato)

Veges
Chicken/meat/shrimp/ikan bilis(anchovies)

1. Tumis bawang putih dan merah smpai naik bau. Masukkan chili paste. Tumis sampai garing.
2. Slow kan api. Masukkan kicap masin dan manis, sos tiram dan sos tomato (agak2 ea dengan amount bihun)
3. Bila dah mcm berbuih sikit2 (around 30 sec to 60 sec), masukkan bihun dan semua bahan2 yang lain.
4. Tambah la kicap manis, kicap masin dan sos tomato sesedap rasa. Kalau korang ade kicap manis je, atau kicap pekat je, masukkan je garam atau gula untuk perasa. Tak perlu nak ada dua2 jenis kicap pun tak pe.

Dah siap. Ni la bihun paling simple. Telur pun tak de. Kalau korang nak letak telur, letak la ye. Ikut la cita rasa korang ek.


Okay. Nampak hitam kan bihun aku? Sebab letak kicap pekat. Tu aku ikut camne ibu masak kat rumah. Most resepi yang aku tak ikut from blog org lain or website mane2, aku akan ikut cmne ibu masak kat rumah. Hehe

Okay, selamat mencuba!

AmeeraFatin=)

No comments: