Monday, August 2, 2010

Sambal Mamak Telur


Assalamualaikum semua! Hye!

Dulu2 aku pernah masak mee goreng mamak and sambal dy masa tu terlebih. So aku pun keluarkan la sikit masuk fridge. Then bila aku masak nasik, aku makan la dgn sambal yang aku dah kuarkan tu. Ish, sedap la. Then ari tu aku rasa mcm nak buat smbal telur tp guna resepi sambal mee goreng mamak tu. Hehe.

Then ari tu aku ada borak dgn sorang kawan aku ni kat Aussie. Dy pun suka buat sambal yang mcm aku buat ni, which is letak kari sikit and bahan2 lain. Uish, tak sangka sama. Haha. Coincident gila. So aku rasa okay la kalau aku nak masuk dalam blog kot resepi ni.

Ingredients:

2 Eggs
2 tbsp chili paste
1 clove garlic
1 small shallot
Shrimp paste (Belacan)
Sweet soy sauce
Oyster sauce
Ketchup
Curry powder
Salt and sugar

1. Rebus telur sampai masak, then kupas kulit. Boleh goreng telur rebus tadi kalau anda nak, kalau tak nak pun tak pe. Kalau goreng nanti luar dy macam ade lapisan. Ssh nak describe, kene try sendiri. Hehe. Then letak tepi telur tu.
2. Cincang bawang putih and bawang merah. Then tumis.
3. Bila dah naik bau, boleh masukkan chili paste. Goreng sampai pecah minyak atau garing.
4. Then masukkan kicap, sos tiram, ketchup, belacan dan serbuk kari. Sumenye agak2 je quantity. Paling selamat, masukkan 1.4 tbsp belacan, 3/4 tbsp ketchup, 1 tbsp kicap , 1 sudu kecil serbuk kari dan 1 tbsp oyster sauce. Tapi agak2 la ea.
5. Kacau2 sebati. Then perasakan dgn garam and gula. Bila dah okay sume, masukkan telur tadi. Gaul2 sebati. Bila dah didih boleh tutup api.

Dah siap! Senang je buat dy. Just sambal mcm biasa la, dok terpercik2 je. Haih. Tu yang malas nak deal dgn sambal ni. Baju pun bau sambal. Haha. Tapi tak pela, seb bek aku suka smbal, kene buat jugak.

Okay la, tak bnyak pun bnd nak ckp. Sekarang ni mcm tak de buat ape sgt, tgk movie je. Tak lama lg nak g vacation. Whee! Macam tak sabar. Tapi sabar je sebenarnye. Hehe.

Okies, bubbye!

AmeeraFatin=)

No comments: