Thursday, May 5, 2011

Sup Ayam with Pasta

Hye! Assalamualaikum.

Lamanya tak update blog. Sorry sangat2. Sebab sekarang aku dah nak abes semester ni. Lagi 2 minggu nak final dah. And mcm biasa, biala nak dekat final tu, macam2 keje cikgu bagi. So kene fokus la kat situ. Masak pun yang simple2 je. Huhu.

So last week aku masak sup ayam sebab nak habiskan ayam kat dalam fridge tu, sebab after final nnti aku balik Malaysia! Woohoo!! Akhirnya after 2 tahun. But balik untuk cuti Summer je. Aku ade lg 2 tahun of school. Lamanya....

So sup ayam ni macam sup kambing je, sama je. Except masa memasak dy tak selama tu. Ayam lagi cepat masak la kan dari kambing.

Ingredients: 1 periuk sederhana sup ayam.

1 mangkuk pasta yg dah boiled sampai lembut.

1cm halia - hiris halus
4 ulas garlic - cincang
1 bawang putih (shallot) - hiris halus
*Aku guna bawang besar tu dalam 1/5 mcm tu.
1 sup bunjut (ke bunjut sup ek?)
2 biji kentang - potong cube besar
Salt and pepper

Suku ayam yang dipotong mengikut citarasa masing2
2cm halia - hiris halus

1. Rebus 2cm halia yg dah hiris halus dan ayam sampai ayam hampir masak.
2. Bila dah hampir masak, masukkan garam dan black pepper secukup rasa. Masukkan sup bunjut dan kentang.
3. Dalam pan lain, tumis bawang putih, bawang merah dan halia dalam minyak panas sampai naik bau. Lepas tu tuang semua sekali dalam periuk sup daging tu.
4. Bila kentang dan ayam dah masak, tutup api. Boleh makan dengan pasta yang dah lembut tu.

Okay senang je buat dy as long as korang ada bahan2. Kalau tak de sup bunjut pun takpe, korang guna bawang and halia je pun okay. And kalau letak perasa ayam (cube ayam) sikit pun okay. But rasa dy kurang uumpphh la.

Aku pakai pasta garden Rotini. Suka try pasta yang berbeza2 ni. Korang pun should try taw.

Then 2 hari lepas aku tiba2 gatal tangan nak bake taw. Since ada jagung dalam fridge tu, aku buat la bingka jagung, guna resepi ibu bagi. Tapi aku terletak banyak plak air jagung tu. So bingka tu terkeluar sikit from pan. Tapi pape pun, rasa dy tetap best.

Tak sampai 2 hari dah habis ni. Haa... Sedap la tu kan. Hehe.

Then sebab dah macam selalu sangat makan maggi and pasta, aku rasa macam dah muak dah. Semalam aku baru teringat yang aku still ade fich cake kat dalam freezer. Then aku buat la sandwich. And guess what, kali ni aku recommend plak resepi fish cake Jamie Oliver tu. Haha. Sedap la plak weyh. Resepi boleh dapat kat sini.


Yes aku letak Parmesan and Mozzarella sikit. Hehe. Sedap2. Korang should try kalau macam tiba2 nak try benda baru ke kan. And tadi aku lunch sandwich lagi but kali ni pakai beef patty beli kat kedai Pak Arab. Letak cheese gak. Sedap la. Biasala kan, makanan yang menggemukkan memang selalu sedap. Hehe.

Hari tu ada kawan minta izin nak guna gambar aku for his project and dy chose resepi baked pasta tu. And aku nak letak la kat sini. It was so nice. Thank you Aizat!


Okay la, nak kembali melakukan kerja saya. And untuk these couple of weeks, aku maybe tak update sangat, nak focus on life dulu okay. Then bila dah balik rumah, I'll try to update more frequently okay. Thanks kepada mereka yang setia melawat blog saya yang tak seberapa ni. Thank you.=)

AmeeraFatin=)

No comments: